Järnvägen Virserum-Målilla (smalspåret)


Bygget och pionjärtiden


Den 5 december 1922 invigdes efter mycket förseningar och fördyringar den smalspåriga järnvägen mellan Virserum och Målilla, Med denna sista felande länk öppnades trafiken på hela sträckan Växjö-Västervik som stundtals blev livlig med både gods- och persontrafik.


Sträckningen går precis nedanför Lilla Grönkulla mellan de två fastigheter som idag hör till huset, Grönkulla 1:15 och Botesgård 1:7. Knutpunkten närmast norrut var stationen i Gårdveda där järnvägen knöts ihop med sträckan Målilla-Vetlanda-Sävsjö. Söderut fanns närmsta station vid Flaten. Det fanns även en lastbrygga vid Flathults by där vissa tåg stannade.


Bygget av sträckan Virserum-Hultsfred kom igång relativt sent under den järnvägsera som pågick i Småland i samband med industrialiseringen (främst bruks- och tränäringen). De omgivande sträckorna Hultsfred-Västervik (1879) och Växjö-Virserum (1911)  var klara sen länge.


Initiativet till sträckan Virserum-Hultsfred kom från trafikchefen Mattson på Västervik-Hultsfredssidan som fick med Västerviks stad och Kalmar läns norra landsting på att finansiera bygget. Växjösidan hade inget intresse att bygga vidare efter Virserum.


Bygget inleddes i maj 1917 men kom att avbrytas för strejk och ekonomiska problem. Fördyringarna efter första världskrigets utbrott var betydande. Arbetschefen, baningenjör P. Ericsson avled 1919 och ersattes av Carl Jehander. Tydligt är att den här sista sträckan har ett modernare byggsätt med rakare linjeföring, utfyllda bankar och bergskärningar. Rälsvikten är dock densamma med 17,2 kg/meter. 


Persontrafiken hela sträckan Växjö-Västervik upphörde redan den 1 april 1932. Efter stora ekonomiska problem under 1930-talet med flera hotande konkurser fick staten 1941 ta över sträckan Växjö-Hultsfred liksom så många andra små privata järnvägar.


1975-1984, SJ kör persontrafik Växjö-Västervik


Trafiken hade i statlig regi en kort renässans från 1975 när persontrafik med spårvagnar kördes hela sträckan Växjö-Västervik fram till den slutgiltiga nedläggningen den 19 augusti 1984.


Järnvägen förbi Lilla Grönkulla är idag byggnadsminnesmärkt och ägs av Förvaltnings AB Smålandsbanan.


Mer information om smalspåret och dess historia finns under följande länkar:


Historiskt om Växjö-Åseda-Hultsfreds Järnväg

Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik

Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik


Det finns också en jubileumsskrift från Smalspåret i Hultsfred AB från år 2006 kallad “V.Å.H.J. och dess grannbanor” där historien om järnvägarna i trakten finns mer detaljerat återgiven.